Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2012

ΔΥΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΖΩΝΗ (ΜΕΡΟΣ 3ο)

ΔΥΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΖΩΝΗ (ΜΕΡΟΣ 3ο)
6. ΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΤΕΤΡΑΓΩΝΑ-ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
δύο κίονες από πρασινόπετρα (πράσινο πωρόλιθο)
οι αγαπημένοι μου κίονες από πρασινόπετρα μετά το σεισμό της 21ης Ιουλίου 2017
Στο ανατολικό άκρο της κεντρικής αρτηρίας, πίσω από τις στοές διακρίνονται τμήματα δύο ακόμη δρόμων, ενός κάθετου και ενός πλάγιου, που οδηγούσαν στο ύψωμα της ακρόπολης. Οι δρόμοι αυτοί περιβάλλονται από ερείπια τριών οικοδομών σε καλύτερη κατάσταση από οποιαδήποτε άλλη αυτού του ανεσκαμμένου χώρου. Οι δύο οικοδομές έχουν τοιχογραφίες και ψηφιδωτά προφυλαγμένα κάτω από στέγαστρα, ενώ από την τρίτη σώζεται μόνο μέρος της τοιχοποιίας. 
Η πρώτη από τα Δ οικοδομή ονομάστηκε "οικία του ψηφιδωτού της Ευρώπης" από το ψηφιδωτό δάπεδο του 3ου μ.Χ. αιώνα, που εικονίζει την αρπαγή της Ευρώπης.
το "σπίτι" της Ευρώπης όπου βρίσκεται καλυμμένο πια το μοναδικό ψηφιδωτό "Η αρπαγή της Ευρώπης"
το ψηφιδωτό "Η αρπαγή της Ευρώπης"(α' μισό του 3ου μ.Χ αι.)
Σώζεται ακόμη το αποχωρητήριο με τις τοιχογραφίες του, δύο κίονες από πρασινόπετρα (πράσινο πωρόλιθο), εσωτερική αυλή και δεξαμενή. 
Η οικία αυτή εκοσμείτο με πολλά αξιόλογα αγάλματα, που χρονολογούνται στο 2ο μ.Χ. αιώνα (ρωμαϊκή εποχή) και εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κω.
τοιχογραφία
Τα ερείπια της δεύτερης οικοδομής βρίσκονται στη συμβολή δύο οδών, ενός που οδηγούσε στο ύψωμα της ακρόπολης, κι ενός άλλου που ξεκινούσε μπροστά από από αυτήν την οικοδομή και προχωρούσε λοξά προς τον προηγούμενο.
Νοτίως αυτής της οικοδομής υπάρχει μία τρίτη, που διατηρείται σε καλύτερη κατάσταση και είναι πλήρως στεγασμένη για την προστασία των τοιχογραφιών και  τού ψηφιδωτού, μέρη του οποίου εικονίζονται πιο κάτω καθώς και σε ανώτερο πλαίσιο εικονίζεται γενειοφόρος Σειληνός με χλαμύδα, μανδύα, ζωσμένος με κισσό, κρατώντας θύρσο και καθισμένος αναπαύεται σε μουλάρι. Στο κάτω πλαίσιο εικονίζεται εκπαίδευση μονομάχων και στο κέντρο ο εκπαιδευτής τους με κλάδο φοινικιάς. Διακρίνονται τα ονόματα των δύο στα δεξιά (Ζέφυρος και Ύλας) και του ενός στα αριστερά (Αιγιαλός). 
στα αριστερά Αιγιαλός, στα δεξιά Ζέφυρος και Ύλας
γενειοφόρος Σειληνός με χλαμύδα, μανδύα, ζωσμένος με κισσό, κρατώντας θύρσο και καθισμένος αναπαύεται σε μουλάρι
το μωσαϊκό με το κυνήγι αγριόχοιρου, στη μέση των μωσαϊκών υπήρχε πηγάδι
το αποχωρητήριο
"τας δώδεκα ώρας απάσας όλας τρέχω" 
Πολλές και ποικίλες είναι οι ζωγραφιές (κλαδιά, τσαμπιά, πουλιά, φιγούρες χορευτών και άλλων προσώπων από μυθικά συμπλέγματα) που παρόλη την κακή διατήρηση, φαίνονται να στολίζουν ένα μεγάλο μέρος των χώρων του σπιτιού. Ακόμα και τα τοιχώματα του αποχωρητηρίου είναι ζωγραφισμένα με γελοιογραφικές μορφές, όπως ο ευκίνητος και νευρώδης ταχυδρόμος, που φέρει στις πλάτες το ρολό με το μήνυμα περιτυλιγμένο σ'ένα μπαστούνι, ενώ μια επιγραφή σημειώνει: "τας δώδεκα ώρας απάσας όλας τρέχω" 

τμήμα του κειμένου εδώ:, και τμήμα από την Ιστορία της Νήσου Κω-Β. Χατζηβασιλείου
αν ενδιαφέρεστε για το πρώτο μέρος της ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΖΩΝΗΣ εδώ:
αν ενδιαφέρεστε για το δεύτερο μέρος της ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΖΩΝΗΣ εδώ:
φωτογραφίες: Sophia Karagianni

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου